Pr. 21.03.2024
§ 1
Klubbens navn er Odense Golfklub med hjemsted i Odense Kommune.
Det er klubbens formål at skabe gode muligheder for, at medlemmerne kan dyrke golf og med udgangspunkt i fællesskabet og det sociale liv i klubben at udbrede kendskabet til golfsporten.
Endvidere er det klubbens formål at drive den på Hollufgårds jorde anlagte golfbane med dertilhørende faciliteter, herunder klubfaciliteterne.
§ 2
Optagelse i klubben sker ved henvendelse til klubbens sekretariat.
Odense Golfklub er åben for alle.
Indmeldelse skal ske skriftligt.
Umiddelbart efter optagelse afkræves hvert tilgående medlem det første kontingent samt indskud.
Indskud og indmeldelsesgebyr tilbagebetales ikke ved ophør af medlemskab.
§ 3
Kontingent og indskud fastsættes hvert år på den ordinære generalforsamling efter indstilling fra bestyrelsen.
Som udgangspunkt reguleres kontingentet hvert år, og gælder fra og med efterfølgende 1. juli, med det standardberegnede lønindex (Sektorer i alt) fra Danmarks Statistik.
Reguleringssatsen beregnes efter følgende formel: Indextal 3. kvartal divideret med indextal 3. kvartal året før, multipliceret med nuværende kontingentsats. Ny kontingentsats rundes op til nærmeste 10 kroner.
Bestyrelsen kan indstille anden regulering af kontingentet på generalforsamlingen, såfremt den skønner det nødvendigt. Bestyrelsen har bemyndigelse til at meddele generel nedsættelse eller bortfald af indskud.
§ 4
Kontingentet betales halvårsvis forud i juni og december. Bestyrelsen fastsætter de konkrete datoer.
I tilfælde af manglende betaling udsendes rykkermeddelelser. Generalforsamlingen fastsætter efter indstilling fra bestyrelsen et rykkergebyr.
Såfremt et medlem er i restance med sit kontingent eller rykkergebyr, kan vedkommende udelukkes fra deltagelse, i de af klubben arrangerede turneringer.
Måtte restanceperioden overskride 1 måned kan bestyrelsen ekskludere vedkommende efter forudgående skriftligt påkrav med varsel og betalingsfrist på 14 dage.
Medlemskab kan alene generhverves, når eventuelle restancer skadesløst er indbetalt.
§ 5
Medlemskab er bindende for et halvt år. Udmeldelse og ændring i medlemsstatus kan kun ske med 3 måneders skriftligt varsel til Odense Golfklubs sekretariat til en 30. juni eller 31. december. Det vil sige, at udmeldelse skal skriftligt være meddelt Odense Golfklubs sekretariat senest den 31. marts henholdsvis senest den 30. september.
§ 6
Bestyrelsen består af 6 medlemmer, som vælges for 2 år ad gangen, idet der årligt afgår henholdsvis 3 og 3 medlemmer.
I tilfælde af, at der skal vælges flere end 3 medlemmer til bestyrelsen, vil de 3 medlemmer der opnår flest stemmer, blive valgt for 2 år og det eller de medlem(-mer) der opnår færrest stemmer, blive valgt for eet år.
Valgbar til bestyrelsen er ethvert stemmeberettiget medlem. I tilfælde af et bestyrelsesmedlem udtræder af bestyrelsen indenfor en valgperiode, indtræder suppleant i dennes sted frem til næste ordinære generalforsamling.
Der vælges to suppleanter til bestyrelsen henholdsvis en 1. og en 2. suppleant. Disse vælges for et år.
Den suppleant der opnår flest stemmer, er 1. suppleant.
§ 7
Bestyrelsen konstituerer sig på førstkommende møde efter generalforsamlingen med formand og næstformand.
Hvis konstitueringen kræver flertalsvalg blandt bestyrelsens medlemmer, er den kandidat valgt, der opnår absolut flertal af de afgivne stemmer. Opnås sådant flertal ikke ved første afstemning foretages en ny, som et valg mellem de to som ved første afstemning har fået flest stemmer. Ved stemmelighed efter anden afstemning foretages valget ved lodtrækning.
I formandens forfald fungerer næstformanden i dennes sted. Skulle også næstformanden være forhindret i at fungere, har bestyrelsen midlertidigt at konstituere et andet af sine medlemmer til at fungere som formand.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer er til stede.
Bestyrelsen træffer sine beslutninger ved simpelt stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Bestyrelsen kan antage lønnet medhjælp.
§ 8
Bestyrelsen er berettiget til at handle og optræde på klubbens vegne og med bindende virkning for denne i alle anliggender.
Klubben tegnes af formanden eller næstformanden i forening med 1 bestyrelsesmedlem.
Til anlæg af ny bane, køb og salg af fast ejendom, indgåelse af lejemål, der fra klubbens side er uopsigelige i længere åremål og lignende formuedispositioner, kræves dog en generalforsamlings samtykke.
Bestyrelsen nedsætter de udvalg, der efter bestyrelsens opfattelse er behov for, herunder et turnerings- og handicapudvalg.
Bestyrelsen udpeger udvalgsformændene. Bestyrelsen skal godkende udvalgenes øvrige medlemmer.
Bestyrelsen fastsætter udvalgenes opgaver og kompetencer og giver retningslinjer for udvalgsarbejdet.
Bestyrelsen fastsætter i øvrigt de bestemmelser, som den finder nødvendige af hensyn til spillets afvikling og ordenens opretholdelse inden for klubbens område.
Overtrædelse af disse bestemmelser eller vedtægterne kan af bestyrelsen straffes med påtale, advarsel, karantæne, eller eksklusion såfremt det skønnes at vedkommende handler til skade for klubben. Enhver afgørelse i henhold til ovenstående, kan indbringes for DGUs Amatør- & Ordensudvalg.
Afgørelsen om eksklusion af medlemmet kan dog kræves forelagt en generalforsamling.
Generalforsamlingens afgørelse kan af medlemmet indbringes for DGU’s Amatør- og Ordensudvalg.
§ 9
Generalforsamlingen har inden for de i vedtægterne afstukne grænser den højeste myndighed i alle klubbens anliggender.